Monday, March 3, 2008

Cara research guna adwords

List of high paying keyword, aku dapat free dari kebanyakan website yang bagi percuma.

Contoh keyword "Mesothelioma".

Aku login ke adword, klik any campaign yang aku promote. Kemudian klik " add keyword". Kemudian aku masukkan keyword "Mesothelioma" dan masukkan maksimum cpc per day, aku bubuh USD 100.00. Kemudian aku klik estimate traffic. Adword akan paparkan traffic per day, cost per click dan position ads tersebut untuk keyword "Mesothelioma".

Apa yang aku dapat:

daily click 0.3
cost per click 9.22
average position 1.0

Dari sini aku tahu yang keyword "mesothelioma" mempunyai bid yang melebihi USD 9.22 untuk postion No 1. Jadi position No 2, bidnya ialah 9.21. Co yang bid lebih dari USD 9.21 akan dicaj oleh Google sebanyak USD 9.22, lebih USD 0.01 dari bid no 2.

Sekarang kita masukkan cpc - USD 9.21 untuk dapatkan bid position no 3.

daily click 0.3
cost per click 1.74
average position 1.3

Jadi kita tahu untuk ads postion No 3, co itu cuma bid USD 1.73 sahaja.

Lakukan untuk seterusnya dan anda akan tahu berapa banyak bid yang tinggi untuk keyword tersebut.

Banyak kerja sikit la.

Aku try letak USD 1.72, dan adword mengatakan cost per click cuma USD 0.37, maknanya untuk position No 4, Co itu hanya bid USD 0.36 per click sahaja.


Dari sini kita tahu yang keyword "mesothelioma" tak banyak cost per click yang tinggi. Jadi average cpm pun rendah, dan tak mungkin ada akan dapat komisyen yang tinggi.

Cuba cari keyword yang mempunyai competition yang tinggi dan banyak advertiser sanggup bid tinggi. Cuba dapatkan keyword yang bidnya tidak lari jauh sangat, contoh:

Position No 1 - USD 5.00
Position No 2 - USD 4.90
Position No 3 - USD 4.80
-
Position No 10 USD 1.00

Kalau anda jumpa keyword yang mempunyai bid sebigini, mungkin komisyen yang anda dapat pun agak tinggi juga, jika anda berjaya memaparkan ads daripada 10 advertiser yang bid seperti di atas.

Benda ini nampak remeh sikit, nak check satu-satu, tapi berbaloi kalau anda dapat jumpa keyword yang mempunyai bid yang banyak dan tinggi cost per click nya. Lepas tu kena tweak website supaya ia memaparkan ads yang agak sama di Google USA. Aku tulis agak sama bukan apa, kadang-kadang advertiser cuma mahu adsnya keluar di Google sahaja dan bukan di content publisher, jadi ads yang dipaparkan di website anda berlainan sedikit dari Google USA.

Kalau dapat separuh dari ads tersebut pun dah kira ok la tu.

Banyak website yang jual high keyword tu sebagai reference sahaja bagi anda. Nak tahu keyword tu banyak advertiser bid tinggi, kena check melalui Adword, seperti yang aku lakukan seperti di atas.

Tak guna dapat keyword yang mempunyai USD 100.00 per click, sedangkan advertiser yang no 2, 3 dan seterusnya cuma bid USD 0.05 per click sahaja. Jadi, walaupun ads yang No 1 itu berada di website anda , bila di klik, anda cuma dapat berapa sen sahaja, sebab advertiser yang No 1 itu bukannya kena bayar USD 100.00 per click tapi USD 0.06 per click.
Baru baru ini saya telah cuba SBI , cara memudahkan setup website pertama. Pada pedapat saya ia memudahkan process mencipta website dan anda akan dapat pendapatan tinggit sekelip mata.

Bukan free tapi sekali bayar bolehlah duplicate ke 10, 20 atau 100 websites! Ada money back guarantee lagi kalau tidak puas hati tetapi saya rasa anda tidak akan menyesal setelah 1-2 minggu menggunanya.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home